شش اثر مستقیم راستگویی بر زندگی ما
راستگویی از اعمال نیكوی انسانی و نزد دین و خرد از جایگاه ویژه ای برخوردار است. فطرت پاك انسان ایجاب می كند كه آدم سالم و متعادل، دل و زبانش یكسو و هماهنگ باشد، ظاهر و باطنش یكی باشد و آنچه را باور دارد بر زبان جاری كند.
آثار فردی صداقت
الف) صداقت، اصلاح کننده تمام امور:
قال حضرت علی (علیه السلام) : «الصّدیق صلاح کلّ شیء الکذب فساد کلّ شیء؛[1]
صداقت اصلاحکننده همه چیز و دروغ فاسد کننده همه چیز است».
فردی چهار گناه بزرگ را خیلی دوست میداشت. گویا به آن عادت کرده بود. روزی توفیق شرفیابی به محضر حبیب و بهترین مخلوق خدا، حضرت محمد (صلی الله علیه و آله وسلم) را پیدا نمود. در محضر نورانی رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) نشست. بعد از مدتی که به صورت نورانی او نگاه کرد و به صحبتهای ایشان گوش داد، به شدت تحت تأثیر نورانیت و معنویت حضرت قرار گرفت. به همین علت رو به حضرت کرد و عرض نمود:
«اى رسول خدا! چهار گناه را خیلی دوست دارم: ارتباط جنسی نامشروع، شرابخوارى، دزدى و دروغ. اما هر کدام را که بفرمایید به خاطر شما ترک مىکنم».
حضرت فرمود: «دروغ را رها کن». مرد رفت و تصمیم به رابطه نامشروع گرفت؛ اما با خود گفت: اگر پیامبر از من بپرسد [که زنا کردهاى یا نه؟] اگر انکار کنم، قولى را که به ایشان دادهام شکستهام و اگر هم اقرار کنم، حد مىخورم». تصمیم گرفت دزدى کند، بعد تصمیم گرفت شراب بخورد؛ اما هر بار همین فکر را با خود کرد. لذا نزد رسول خدا برگشت و عرض کرد: «شما راه را بکلى بر من بستید؛ من همة این کارها را رها کردم».[2]
ب) صداقت، مایه برکت:
پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله وسلم) فرمودند:
«الصّدیق مبارک و الکذب مشووم؛[3]
صدق مایه برکت و دروغ باعث شومی و بدعاقبتی میشود».
برکتی که صداقت در زندگی و کسب و کار ایجاد میکند، از تأثیرات خیالی و زودگذر هر نوع دروغی بیشتر است.
«من برای سه دسته، یک خانه در پایین بهشت و یک خانه در وسط بهشت و یک خانه در بالاترین مراتب بهشت ضمانت میکنم: برای کسی که از بحث و جدل بیهوده بپرهیزد، هرچند حق با او باشد. برای کسی که از دروغ دوری کند، هر چند به شوخی باشد و برای کسی که اخلاق نیکویی داشته باشد»
ج) صداقت، مایه جلب عنایات الهی:
امام باقر (علیه السلام) فرمودند:
«الا فاصدقوا؛ فإنّ الله مع من صدق؛[4]
صداقت داشته باشید؛ چرا که دست عنایت الهی با کسی است که راست بگوید».
آیا دست عنایت الهی در موفقیت در امور مۆثرتر است یا فریب و نیرنگ؟
صفحات: 1· 2