عنوان مقاله:
نقش اندیشه ی مهدویت در امیدبخشی به زندگی
چکیده
جامعه متشکل از خانواده هاست، چگونگی مشی و سبک زندگی آن دراخلاق جامعه و درصحت یا بیماری آن نقش دارد. اسلام، خانواده را از مهمترین و اساسی ترین واحدهای اجتماعی میداندکه بنای آن بر الفت و همدلی استواراست و آن را محبوبترین بنا در پیشگاه خداوند می داند. اصل ضرورت وامید وانتظار و آثار مختلف آن در زندگانی فردی و اجتماعی انسانها مسئله ای غیر قابل انکار است، لحظه لحظه ی زندگی انسان با امید همراه است و اگر امید به آینده را از او بگیرند سرنوشتی جز سکون، رکود، مرگ و تباهی نخواهد داشت وعامل افسردگی نیز چیزی جز خشکیدن نهال امید در وجود انسان نیست. با توجه به اهمیت و نقش اساسی امید به آینده و انتظار فرج در زندگی انسانها، مکتب اسلام تلاش نموده است با تقویت این روحیه، تلاش و سرزندگی جوامع اسلامی و مسلمانان را به نهایت درجه ی خود رسانده و آنها را در هر زمان پویا و پایدار نگه دارد. حیات اجتماعی شیعه به منزله ی جامعه ای مستقل و پویا در گرو اندیشه ی مهدویت و انتظار فرج است.اعتقاد به مهدویت مستلزم فرهنگ انتظار است و انتظار به انسانها امید، تحرک، نشاط وآینده پژوهی می دهد. انتظارکیفیت وحالتی روحی است که موجب پدید آمدن حالت آمادگی است برای آنچه انتظاردارند و ضد یأس و ناامیدی می باشد. انتظار یک فرهنگ و مفهومی فرهنگی است که در ساختار ذهنی، اسلوب اندیشه، شیوه ی زندگی و چگونگی نگرش به آینده به شکل فعال و مؤثری دخالت دارد و فلسفه ی آن دمیدن روح امیدواری و پایداری است. ظهور حضرت مهدی (عج) و دولت کریمه ی او همگی ارزشهای والایی هستند که به امید آن منتظرین تمامی مشکلات را تحمل می کنند. انتظار چلچراغ امیدی است که در دهلیزهای بی فروغ قلبهایی که گذرگاه احساس، جهاد، مقاومت، حرکت و ایثار و شهادت است و شعله هایی است برافروخته از عشق و بر گرفته از ولایت. انتظار اعلان تنفر از همه ی مفاسد، تبعیضها، بی عدالتی ها وتباهی هاست که ظهورآن یگانه منجی عالم را به تأخیرمی اندازد. طبیعی است چنین انتظار پویایی، روح امیدواری ،اصلاح طلبی و توان مبارزه ومقاومت در برابر هر گونه انحراف را در منتظران واقعی تقویت میکند و هیبت دنیای استکبار را فرو می ریزد.
واژگان کلیدی : مهدویت، انتظار، آثارانتظار، خانواده، امید و پویایی
دریافت فایل پی دی اف
آخرین نظرات