طریق دعا و طلب حاجت از حق تعالى این است كه ، شخص پس از آن كه حمد و ثناء حق را به جاى آورد، انتخاب نماید از اسماء الحسنى آن چه را كه مناسب مطلوب و مقصود وى است. مثلا اگر مقصود وسعت روزى باشد، بایستى ذكر او از اسماء الحسنى ، الرزاق ، الوهاب ، الجواد، المغنى ، المنعم ، المعطى ، الكریم ، الواسع ، مسبب الاسباب ، المنان باشد. و اگر مقصودش آمرزش و توبه است ، باید ذكر او التواب ، الرحمن ، الرحیم ، الروف ، العطوف ، الصبور، الشكور، الغفور، الستار، الغفار، النفاح ذى الجود و السماح ، المحسن ، المجمل ، المنعم ، المفضل باشد. و اگر مقصود او انتقام از دشمن است باید ذكر او مثل العزیز، الجبار، القهار، المنتقم ، البطاش ذى البطش الشدید، الفعال لما یرید و امثال این ها باشد. و اگر مطلوب او علم است ذكر او مثل العالم ، الفتاح ، الهادى المرشد، المعز، الرافع و مانند اینها باشد.(539) (الاحد) كسى كه در خلوت بعد از ریاضت 1000 مرتبه الاحد بگوید، ملئكه را در اطراف خود مشاهده نماید و چنان مینماید كه ملئكه با وى همراهند.(540)
(الواحد) الواحد را براى الفت و انس و عزت بین اقران و نزدیكان فائده عظیم دارد، عدد مكتوبه اش 19 است . (541)
(الصمد) گویند هر كه مداومت نماید بر اسم (الصمد) آثار تجلى صمدانى ظاهر شده و وى را از مرض جوع و گرسنگى خلاص گرداند. عدد مكتوبه اش 134 است .(542)
(الرحمن الرحیم ) خاصیت این دو اسم مبارك این است ، كسى كه عقب هر فریضه 100 مرتبه بگوید، لطف الهى شامل حال او گردد.(543) گفته اند كسى كه هر روز صد بار بگوید الرحیم ، بر خلق خدا مشفق و مهربان گردد، و اگر به نیت كسى بخواند، آن كس نسبت به وى مشفق و مهربان شود، و اگر به عدد مكتوبه (544) یا مبسوطه (545) آن بگوید اثر وى قوى تر باشد. (546)
(القدوس ) گفته اند هر كه بعد از زوال 170 مرتبه (القدوس ) بگوید بعدد مكتوبه وى ، یا 349 مرتبه به عدد حروف مبسوطه آن ، دل وى پاك شود، و اگر هر روز به این ذكر مداومت نماید صفاء تام حاصل شود. (547)
(السلام ) براى شفاى هر علتى خواندن این اسم مبارك مجربست ، بر سر هر بیمار كه 100 مرتبه بخوانند شفا یابد.(548) و گفته اند خواندن (السلام ) براى دوستى و سلامتى است و امانست از هر بلیه اى ، و چون به عدد حروف مكتوبه كه 132 است یا مبسوطه كه 574 است بنیت كسى هر روز بخواند، اگر براى محبت و الفت باشد اثر قوى حاصل گردد، و اگر به نیت سلامتى از آفات و امراض خواند، زود اثر عافیت و صحت پیدا شود. (549)
(المهیمن ) كسى كه 125 مرتبه (المهیمن ) بگوید، قلب او صفا یابد و بر اسرار و حقایق مطالب اطلاع پیدا نماید. (550)
(العزیز) كسى كه هر روز 94 مرتبه بعد از طلوع فجر بخواند، كشف مى شود بر وى علم كیمیا و سیمیا، و كسى كه چهل روز هر روز روزى 40 مرتبه بخواند دولت عظیم یابد و محتاج به احدى نگردد.(551)
(الحى ) مداومت نمودن بر این اسم خصوصا در عقب هر نماز 18 مرتبه ، باعث طول عمر و رفع مرگ مفاجات و توسعه معاش مى شود و اگر براى چشم درد 19 مرتبه بخواند شفا یابند.(552)
(العلیم ) براى حصول علم و ظاهر و آشكار امور خفیفه ، گفتن العلیم نفى عظیم دارد، و اگر بعد از هر نماز 10 بار بخواند بر مغیبات اطلاع پیدا نماید. (553) و گفته اند هر كه این اسم را بسیار در دل بگوید صاحب معرفت گردد، و اگر بعد از هر فریضه 150 مرتبه به عدد مكتوبه او یا 302 بار به عدد مبسوطه آن تكرار نماید مقصود بر وجه اتم حاصل شود. (554)
(الباعث ) كسى كه در وقت خواب دست بر سینه بمالد و 100 بار (الباعث ) بگوید، خداوند دل او را به نور معرفت خود زنده گرداند، و براى درست شدن كارها مداومت نمودن بر آن مفید است ، عدد مكتوبه اش 573 است . (555)
(الفتاح ) كسى كه بعد از نماز صبح دست بر سینه نهد و 70 مرتبه یا فتاح بگوید، ظلمت از دل وى برطرف شود و خداوند حجاب را از دل او بر دارد، و از براى انجام كارها مداومت بر آن مفید است ، عدد مكتوبه اش 489 و عدد مبسوطه اش 802 است . (556)
(الغفور) كسى كه زیاد بگوید الغفور، وسواس از وى برطرف مى گردد.(557) و گفته اند هر كه هر روز 1286 مرتبه به عدد مكتوبه آن یا 1355 مرتبه به عدد مبسوطه آن این اسم شریف را بگوید ظلمت و تاریكى از دل او زایل گردد و روشنى و صفا در باطن او پیدا شود. (558)
(الملك ) جهت توانگرى و دوام ملك و بزرگى و تسلط و خدم و حشم و مالك شدن املاك و غیره مداومت نمایند بر اسم الملك . (559) و گفته اند هر كس هر روز 262 بار به عدد مكتوبه آن بخواند، دل او روشن شود و ضمیر او صاف گردد.(560)
(القریب ) كسى كه زیاد بگوید القریب از بدى ایمن مى گردد، و به جهت رفع هر غمى بسیار بگوید: یا قریب و یا مجیب یا سمیع الدعاء یا لطیفا لما یشاء. از صاحب در النظیم نقل مى كنند كه بعضى از اكابر دین گفته اند كه اسم اعظم خداوند این اسم بزرگوار است و خواص وى عظیم است . صاحب شمس المعارف گفته كه مداومت بر این اسم شریف بعدد مكتوبه وى كه 312 است یا به عدد مبسوطه وى كه 396 است ، موجب فتح باب مكاشفه و اسرار است به شرطى كه رعایت آداب و شرایط آن به خوبى كرده باشد، و اگر بعد از هر فریضه بر عدد مبسوطه آن مواظبت نماید در حصول مقصود اتم باشد. (561)
(النور) كسى كه 1000 مرتبه بگوید خداوند به ظاهر و باطن او نورى افاضه مى فرماید. (562) به جهت صفاء باطن و اطلاع بر خفیات مداومت نماید، عدد مكتوبه اش 256 است . (563)
(الهادى ) كسى كه زیاد بگوید، خداوند به او معرفت عنایت فرماید. (564)
(الصبور) كسى كه 1000 مرتبه بگوید (الصبور)، خدا به او الهام مى نماید صبر بر سختیها و بلیات را. (565)
(الخافض ) كسى كه 70 مرتبه بگوید، خدا او را از شر ظالمین حفظ مى نماید. (566)
(عالم الغیب ) كسى كه بعد از هر نماز 100 مرتبه بگوید (عالم الغیب )، امور غیب بر وى مكشوف مى گردد.(567)
(الوهاب ) كسى كه در سجده 14 مرتبه بگوید خداى تعالى وى را بى نیاز، و كسى كه در آخر شب سر خود را برهنه كرده دست بلند كند و 100 مرتبه بگوید، البته فقر او برطرف شود و حاجت او برآورده گردد نافع و مجربست . (568)
(المذل ) كسى كه در شب تاریك در حال سجده 1000 مرتبه بگوید: (یا مذل الجبارین و مبیر الظالمین ان فلانا اذلنى فخذلى حقى منه ) پس حق خود را مى گیرد، و كسى كه در سجده 25 مرتبه بگوید: (الهى آمنى من فلان ) خدا او را ایمن مى گرداند از شر او. (569)
(الحفیظ) كسى كه 998 مرتبه بگوید (الحفیظ) از هر خوف و هراسى ایمن مى گردد ولو در موضع خطرناك برود، و این اسم مبارك امان است از غرق شدن ، و گوینده او همیشه محفوظ است و دعاى او زود اجابت مى گردد.(570) و ایضا این اسم براى حفظ مال و بدن و سائر متعلقات از غرق شدن و سوختن و سرقت شدن مال فائده عظیم دارد، و گفتن آن به عدد لفظ مكتوبه باعث ایمنى از خوف است اگرچه در نزد شیر راه رود و سریع الاجابة است . (571)
(اللطیف ) از صاحب در النظیم نقل مى كنند كه این اسم از باقى اسماء به آن ممتاز است كه قریب النتیجه و سریع الاثر است ، و براى رفع جمیع دردها و بیماریها و سختیها تاثیر عظیم دارد، و در اوقات بلا و سختى و اندوه ، نتایج و فوائد عجیب و قریب از وى به ظهور مى رسد، و هر رنج و سختى و مرض و بیم و هراس كه عارض شود، به فرج و سرور و امن و امان و اطمینان مبدل مى شود به شرطى كه هر روز به عدد مبسوطه وى كه 173 است بخواند.(572)
(الودود) اگر 1000 بخوانند و بدمند به طعامى ، و جماعتى كه با هم دشمنند از آن طعام بخورند با هم دوست گردند.(573)
(الحلیم ) نوشتن و شستن این اسم و آب آن را به زراعت پاشیدن موجب نمو است ، و براى فرو نشستن خشم و وقوف بر اسرار غیب و خاموش شدن آتش خشم و نادانى و پیدا شدن آرام در دل و حفظ از بلیات ، این اسم شریف را مداومت نموده روزى 100 بار بخواند، عدد مكتوبه اش 88 است . (574)
(الشكور) كسى كه چشم او تاریكى مى كند 41 بار این اسم را بگوید و به كف دست خود بدمد و دست بر آب نهد و بر چشم مالد شفا یابد. (575)
(الشافى ) این نام بر هر دوائى ، بعدد مكتوبه اش كه 391 است خوانده شود البته باعث صحت مریض گردد. مداومتش موجب شفاى امراض ظاهر و باطن است و باعث آن است كه هرگز بیمار نشود، و بر طعامى كه بخوانند ضرر نزند و دفع سموم قاتله نماید.(576)
(هو) جماعتى قائلند كه (هو) اسم اعظم الهى است و از حضرت امیرالمومنین علیه السلام منقول است كه فرمود: یك شب قبل از جنگ بدر حضرت خضر علیه السلام را در خواب دیدم و گفتم بمن چیزى تعلیم نما كه بر اعداء و دشمنان ظفر یابم ، پس گفت بگو: یاهو یا هو یا من لا یعلم ما هو اغفرلى و انصرنى على القوم الكافرین پس براى پیغمبر صلى الله علیه و آله خواب خود را نقل كردم ، فرمود: یا على خضر علیه السلام اسم اعظم را به تو تعلیم نمود.(577)
(الحسیب ) كسى كه هفت هفته هر روز 70 مرتبه (حسبى الله الحسیب ) بگوید و ابتدا از روز پنجشنبه نماید، كفایت مهم او شود و نجات یابد از چیزى كه از آن مى ترسد. (578) و ایضا گفته اند اگر خواهد عمل قوى شود هر صبح و شام بعدد مكتوبه این اسم كه 80 است قرائت كند، و اگر قوى تر خواهد به عدد مبسوطه وى كه 140 است به همان طریق مداومت نماید. (579)
(الوكیل ) كسى كه این اسم را ورد خود سازد از غرق شدن و سوختن در امان باشد. (580) و گفته اند در تحصیل مرادات و حاجات و كفایت مهمات اثر عظیم دارد، عدد مكتوبه اش 76 است عدد مبسوطه آن 196 است . (581)
(الرقیب ) مداومت بر این اسم غفلت را از دل زایل كند و به جهت خاطر جمعى خواندنش مفید است ، هفت بار بر مال و عیال خوانند از همه آفات محفوظ ماند، عدد مكتوبه اش 312 است . (582)
(الحى القیوم ) از صاحب در النظیم نقل مى كنند كه نزد بسیارى از علما و عرفا اسم اعظم خدایتعالى این دو اسم بزرگوار است و حدیثى از حضرت رسالت صلى الله علیه و آله نقل مى كند كه فرموده : اسم اعظم الهى در این دو آیه است : قوله تعالى (الله لا اله الا هو الحى القیوم ) و قوله تعالى (الم الله لا اله الا هو الحى القیوم ) و از ابن تمیمى چنین نقل مى كنند كه : هر كه چهل روز بر تكرار این دو اسم شریف مداومت نماید، به این طور كه هر روز میان نافله و فریضه صبح 40 مرتبه بگوید: یا حى یا قیوم یا من لا اله الا انت برحمتك استغیث دل وى را حیاتى حاصل شود كه هرگز نمیرد. (583)
(الاحد - الصمد) از صاحب در النظیم نقل مى كنند كه بعضى از علما بر آنند كه اسم اعظم خداى سبحانه این دو اسم است ، و مداومت بر تكرار این دو اسم بعدد مكتوبه یا مبسوطه آن ، بعد از فرائض پنج وقت ، موجب ظهور سر توحید و انكشاف تجلى صمدانى است كه از جمله تجلیات كلیه است . (584)
(الحكیم - العلیم ) كسى كه مداومت نماید بر ذكر این دو اسم شریف و براى او مهمى باشد، خداوند كشف مى گرداند مطلب و مهم او را، و همین خاصیت را دارد دو اسم شریف (الحفیظ و الحكیم ). (585)
(مالك الملك ) اگر كسى این دو اسم مبارك را بسیار بگوید، خداوند او را در دو عالم بى نیاز مى گرداند. (586)
—————————————— پی نوشت:
539-سیر و سلوك بانو امین .
540-مصباح كفعمى . جناب الخلود. سیر و سلوك بانو امین .
541-جنات الخلود. سیر و سلوك بانو امین .
542-سیر و سلوك بانو امین .
543-مصباح كفعمى . سیر و سلوك بانو امین .
544-مقصود از حروف مكتوبه ، همان حروفى است كه نوشته مى شود، مثل آن كه (الله ) چهار حرف است یك الف و دو لام و یك هاء و آن به حروف ابجد شصت و شش است .
545-مقصود از حروف مبسوطه آن حروفى است كه هر یك بتنهایى تلفظ مى گردد. مثل آن كه در (الله ) الف به سه حرف گفته مى شود الف و لام و فاء و هم چنین لام به سه حرف لام و الف و میم و به همین قیاس باقى حروف ، و اگر به حروف ابجد حساب شود عدد خیلى زیادتر مى شود.
546-سیرو سلوك بانوامین .
547-همان .
548-جنات الخلود، سیر و سلوك بانو امین .
549-سیر و سلوك بانو امین .
550-جنات الخلود. سیر و سلوك بانو امین .
551-مصباح كفعمى . جنات الخلود. سیرو سلوك بانو امین .
552-جنات الخلود. سیر و سلوك بانو امین .
553-همان .
554-سیر و سلوك بانو امین .
555-جنات الخلود. سیر و سلوك بانوامین .
556-مصباح كفعمى . جناب الخلود، سیر و سلوك بانو امین .
557-مصباح كفعمى . سیر و سلوك بانو امین .
558-سیرو سلوك بانوامین .
559-جنات الخلود. سیر و سلوك بانو امین .
560-سیر و سلوك بانو امین .
561-سیر و سلوك بانو امین .
562-مصباح كفعمى . سیر و سلوك بانو امین .
563-جنات الخلود. سیر و سلوك بانو امین .
564-مصباح كفعمى . سیر و سلوك بانو امین .
565-مصباح كفعمى ، سیرو سلوك بانو امین .
566-همان
567-همان
568-جنات الخلود. سیر و سلوك بانو امین .
569-مصباح كفعمى . سیر و سلوك بانو امین .
570-همان
571-جنات الخلود. سیر و سلوك بانوامین .
572-سیرو سلوك بانو امین .
573-مصباح كفعمى ، سیر و سلوك بانوامین .
574-جنات الخلود، سیر و سلوك بانو امین
575-مصباح كفعمى . سیر وسلوك بانو امین .
576-جنات الخلود. سیر و سلوك بانو امین
. 577-مصباح كفعمى . سیر و سلوك بانو امین .
578-همان 579-سیر و سلوك بانو امین .
580-مصباح كفعمى . سیرو سلوك بانو امین .
581-سیر و سلوك بانو امین .
582-جنات الخلود. سیر وسلوك بانو امین .
583-سیر و سلوك بانو امین .
584-همان
585-مصباح كفعمى . سیر و سلوك بانو امین .
586-همان .
کتاب:: شفاخانه معنوی http://www.tebyan.net
آخرین نظرات